Påskdag och Boken om Wanja

Jag skriver om Påskdagen och Boken om Wanja.

🐥🎈🥚🐥🎈🥚🐥

Påskdagen är fortsatt fest i firandet av påskhögtiden.

Därför passar jag på att tipsa om en bok som är en färg- och mönsterfest och som man blir på sprudlande glatt humör av. Wanja Djanaieff är kreativ som en Duracell-kanin och har en genuin konstnärlighet och skaparglädje.

Boken om Wanja är en härlig bok om den färgstarka formgivaren Wanja Djanaieff som även varit professor vid Konstfack.

Hon har arbetat med allt från mönsterformgivning till industrin, kläddesign, hantverk, textil konst, skapat utställningar, både egna och andras. Hon har även forskat fram nya användarområden för textila råvaror och gamla hantverkstekniker. Hon skapade bland annat kläderna till svenska OS-truppen i München 1972.

Boken visar både hennes mönster och kreativitet men berättar också om den svenska textilindustrin under 1960- och 1970-talet, hur klädmodet förändrades och hur företag som SJ och andra företag anlitade starka formgivarnamn på 80-talet.

Texten är skriven av kunniga Kerstin Wickman. Hon är författare, journalist, och professor och har gett ut en rad böcker om hantverk. Hon har varit lärare vid Konstfack, och jag har själv haft henne som lärare.

Formgivningen av boken är gjord av Lotta Kuhlhorn, även hon en fantastisk formgivare med ett färgstarkt och unikt formspråk.

Det är med andra ord en bok om och av fantastiskt starka och duktiga kvinnor.

Sommaren 2020 visade Marabouparken i Sundbyberg en retrospektiv utställning med Wanja Djanaieffs verk.

Nu har utställningen flyttats till Vandalorum museum i Värnamo som kommer visa utställningen mellan 30/4-9/10 2022.

Jag missade den tyvärr när den visades i Marabouparken och Värnamo ligger långt bort men jag önskar att jag kommer dit för jag tror den är underbar att besöka. Och ni som har möjlighet, besök den!

Som tur är finns boken att bläddra i.

Önskar alla en färgstark och glad påskdag.🐥💛🥚

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång